Cardio training

Cardio Training

1. (HARD)LOPEN


De meest simpele en één van de efficiëntste vormen van cardio is lopen. Liefst buiten, in de natuur. Niet op een loopband. Want het maakt wel degelijk uit of jij beweegt ten opzichte van je ondergrond of de ondergrond ten opzichte van jou.
Drie keer per week een halfuurtje tot een uur hardlopen doet al wonderen voor je conditie. Wie bij hardlopen automatisch denkt aan ellenlange duurtrainingen, heeft het mis. Tempolopen, intervaltraining en Fartlek zorgen voor de nodige variatie en houden je training leuk. Fartlek, of vaartspel, is een speelse trainingsvorm waarin je voortdurend wisselt in snelheid en de intensiteit van je training laat bepalen door het terrein.


2. TOUWTJESPRINGEN


Touwtjespringen is iets voor meisjes? Zeg dat maar tegen een bokser… Met touwtjespringen, jump rope of skipping rope in het Engels, werk je niet alleen aan je conditie, maar verbeter je tevens je explosiviteit en balans, zeker met de moeilijkere varianten. Je kunt met beide benen tegelijk springen, van been wisselen, van links naar recht huppen, je armen kruisen tijdens het springen, al hardlopend op de plaats springen, met je tenen of hiel de grond aantikken… Er is makkelijk een dozijn uitvoervarianten te bedenken, om te zorgen voor een heel diverse training. En in tegenstelling tot wat je misschien denkt, is touwtjespringen helemaal geen blessuregevoelige bezigheid.


3. CALISTHENICS


Calisthenics is lastig te definiëren, maar in feite komt het neer op (complexe) oefeningen waarbij je louter gebruik maakt van je lichaamsgewicht. Voorbeelden van oefeningen die onder deze noemer vallen, zijn burpees, jumping jacks en mountain climbers.
Onze favoriet zijn toch wel burpees. Deze begin je staand. Vervolgens hurk je en plaats je je handen vlak op de grond, waarna je je benen naar achteren ‘trapt’, om in de push-uppositie te komen. Daarna druk je jezelf op en en trek je je benen terug onder je lijf in. Vanuit deze gehurkte positie spring je explosief omhoog, waarbij je voeten los van de grond komen. Bij deze oefening zijn zowat al je gewrichten en spiergroepen betrokken. Van je enkel- tot je schoudergewricht. Een samengestelde oefening pur sang dus.